Kazi Roland és a Hiedelem verkli

 Roland fiatal és igen tehetséges művész kinek családja már második generáció óta él Kelebián. Szüleit Kaziné Marikát és Kazi Lászlót sokan ismerik és szeretik. Roland kézügyessége és kreativitása már korán megmutatkozott, éppen ezért szülei támogatásával már középiskolai tanulmányait is művészeti szakirányban végezte. Idén tavasszal pedig diplomát szerzett Media Design szakon a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, Magyarország legnívósabb iparművészeti iskolájában. Diploma munkája elismerések hadát hozta el neki, és minden bizonnyal ez egy sikertörténet első bekezdése csupán. Ennek kapcsán beszélgettünk.
{vimeo}http://vimeo.com/99738238{/vimeo}

Mesélj kérlek milyen jellegű mű a Hiedelemverkli!

Ez a munkám, ha nagyon pontosan szeretném behatárolni, akkor egy interaktív kinetikus és multimédiás installáció, ha egyszerűbben fogalmazom, akkor lényegében a verkli működése által inspirált mechanikus szerkezet, ami rövid történeteket mesél el vetítéssel, hangokkal és megmozgatott bábukkal. Az egészet úgy kell elképzelni, hogy a verkli megszólaltatásához hasonlóan, itt is egy kar meghajtásával kel életre a szerkezet, viszont itt a hang mellett javarészt a vizualitáson van a hangsúly. A kulcs a szándékosan nem elrejtett mechanikában van. A tekerés három tengelyt mozgat meg a fogaskerekek és a többi elem által, majd ezek a mozgások adódnak át a figurákra. Szintén ez a mozgás indít el egy DVD lejátszót, amire egy projektor van kötve, így jelenik meg a vetített animáció. A tekerés befejeztével természetesen a mozgással együtt a vetítés is leáll, ebben rejlik az interaktivitás, hiszen ahhoz, hogy élvezni tudjuk a művet annak az a feltétele, hogy a szemlélők megtekerjék azt.
Az elmesélt történetek a magyar népi hiedelemvilágból táplálkoznak. Három számomra izgalmas mondát választottam ki, amihez animációkat készítettem, ezeket a kisfilmeket lehet látni a tekerés során. Mivel népi hiedelmekről van szó, fontos volt, hogy autentikus legyek, így jelent meg a szövőszékre hajazó keret, valamint a naiv népi fafaragás. Viszont, hogy többet adjon, mint egy egyszerű vásári verkli, ahhoz kortárssá kellett tenni, így jött a képbe a vetítés, az animáció, a hangok és a ledszemek. Így van egy jó kis feszültség a mechanikus gépezet és a digitális eszközök között.

100 2721

Milyen apropóból készítetted?

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Média design mesterképzésére jártam. Az utolsó félév teljesen a diplomamunkára van hangolva. Már előző félévben is előtanulmányokat készítettünk, és ezeket továbbgondolva kellett, hogy kirajzolódjon mi is lesz a mestermű. Azt tudni kell, hogy ezen a szakon rendkívül változatosak a diplomamunkák, a mobil applikációtól a videóklipen keresztül egészen a webdizájnig. Én alkalmazott művészet helyett mindig is inkább képzőművészettel szerettem volna foglalkozni, ami egy sokkal nehezebb választás, viszont úgy gondolom sokkal maradandóbbat alkothatunk.

Miért épp a régi magyar mondákhoz nyúltál vissza?

 Mikor Budapestre kerültem kezdetben nem találtam a helyem. A művészetoktatás sokkal magasabb fokon zajlik, nem igazán tudtam mit is kezdjek magammal, mihez nyúljak, mivel kezdjek foglalkozni. Tavaly a Műcsarnokban láttam Bukta Imre Másik Magyarország című kiállítását, ami elindította bennem azt, hogy én is érdeklődéssel forduljak a saját otthoni környezetem iránt és valamilyen formában feldolgozzam azt. Ehhez kellett egy tematikát találnom, így merültek fel a népszokások, mondások, babonák, hiedelmek. Ehhez persze tömérdek mennyiségű szakirodalmat kellelolvasni, nem lehet csak úgy beleugrani az egészbe, így az időm egy részét a kutatás tette ki, ebből írtam a szakdolgozatomat is. Egyre szűkült a kör, majd a hiedelmekre kezdtem el fókuszálni, azon belül is a boszorkányságra.
A boszorkányság egy igen összetett társadalmi jelenség és van egy erős közösségszervező ereje, ami arra szolgál, hogy egy adott csoporttal történő károkért valakit okolni tudjunk. Ha történik egy elhalálozás, a tehén teje elapad, vagy csak egyszerűen a gyümölcsfa kiszárad, elkezdődik a bűnbakképzés, majd az elégtétel. Így egy személyt kezdenek el felelőssé tenni, ebben az esetben a falu boszorkányát a rontásért, amiért olykor igen súlyos büntetés járt. Az embernek mindig is fontos volt, hogy valakit, valamit okolni tudjon az őt ért károkért, vagy egyszerűen csak magyarázatot adjon bizonyos dolgokra.

 Mi fogott meg a varázslók és boszorkányok történeteiben?

 Az szociológiai megközelítésű szakirodalmak mellett, vannak igen vaskos kötetű gyűjtések is. Ezek az idősebb generáció elbeszéléseiből állnak össze, akik elzártabb településeken élnek és még emlékeikben őrzik a kultúránknak ezt a kincsét. Lényegében fantáziatörténetek boszorkányokról és a hozzájuk kapcsolható hiedelemlényekről. Ezeket a teljesen abszurd és szürreális szituációkat olykor egyes szám első személyben adják elő, a boszorkányokat pedig nevükön nevezik meg, ez pedig egy olyan furcsa élményt ad az olvasónak, hogy már szinte hihetővé válik a történet. Elbeszélések égen vágtató döglött lovakról, akik szekeret húznak maguk után, állatokká átváltozó emberekről, démoni lényekről, akik éjszaka szívják az ember vérét. Ezeket a történeteket a fiatalabb generáció már egyáltalán nem ismeri, annak ellenére, hogy fontos része a népi identitásnak. Egyes mondáink több száz, évre nyúlnak vissza, vannak olyan elméletek amik egészen az Urál térségi ősmagyar sámánhitből eredeztetik az ide vonatkozó boszorkányelbeszéléseket.

hiedelemverkli 1

Tudomásom szerint már első pillanattól nagy elismerést hozott ez a mű neked. Mesélj róla kérlek!

Mikor kitaláltam az egészet, tudtam, hogy rengeteg munka lesz vele, de azt is, ha megépül óriási sikere lesz. Kezdettől az volt a célom, hogy valami monumentális és megkapó dolgot hozzak létre. Ez a terv sikerült is és máig is kapom az elismeréseket. Az egyetemen négy művészeti intézet van, a média szekción belül, nagyjából negyven diplomamunka közül ítélte nekem a díjat a rektor. A választás igen nehéz, hiszen a média alatt több szakképzés folyik, ide tartozik a tervezőgrafika a fotográfia, az animáció valamint a média design.

 

Hogyan jutottál ki az Art Marketre? Mit takar ez a rendezvény?

A munkám iránt két galéria is érdeklődött, a Várfok Galériával sikerült is megállapodni és ők juttatták ki a budapesti Art Marketre. Az Art Market egy nemzetközi kortárs képzőművészeti vásár és annak ellenére, hogy 2011 óta rendezik meg, egyre népszerűbb és jelentősebb a nagy művészeti vásárok között. A kiállításokkal szemben teljesen más tapasztalatot hozott, hiszen azzal együtt, hogy szabadon látogatható, javarészt neves külföldi gyűjtőknek szól a vásár. Itt már pénzben mérik a művészetet, így érdekes volt belelátni, hogy az egyes szellemi alkotások mellé, milyen árak társulnak. Egyébként meg egy hatalmas lehetőség volt arra, hogy megismerjenek és további kapcsolatokra tehessek szert, valamint neves alkotókkal találkozhassak.

 

Dolgozol most valamin?Milyen terveid vannak a jövőre nézve?

Jelenleg egy újabb megbízást kaptam a galériától egy hasonló munkára, valamint egy lehetőséget arra, hogy kijussak vele Németországba az ottani karlsruhei Art Fair-re, ami szintén egy vásár, bár ez már az élvonalba tartozik a vásárok között. Úgyhogy, most erre a munkára próbálok pénzt szerezni, leginkább pályázatokkal. Emellett persze próbálok megélni, leginkább animációkat készítek, amiből hamarosan az M1-en is lehet látni párat, valamint most kezdünk el dolgozni egy Wagner opera első részének háttérvetítésén az Operaházban. Emellett tovább is szeretnék tanulni, kutatni a művészet és más tudományágak, javarészt a néprajz területén, így jövőre felvételizem az egyetem a doktori képzésére.

kaziroland

Véleményem szerint még sokszor fog visszaköszönni munkáinak híre, így Roland lehet a következő büszkesége a falunak! Reméljük mihamarabb egy újabb csodálatos alkotásáról adhatunk számot a nagyérdemű olvasóknak.

Őri Viola